Der er stor konkurrence mellem virksomheder i dag og samhandlen i verden vokser og vokser. Det betyder at danske virksomheder, med enkle midler, kan nå fjerne markeder som det kinesiske. Omvendt kan konkurrenter også nemt nå til Danmark. Det er et godt eksempel på, hvorfor man siger, at verden er blevet mindre – og konkurrencen hårdere.
Hvis man som virksomhed ønsker at skille sig ud og skabe en opfattelse i omverdenen omkring virksomheden og produkterne, så kan man arbejde med virksomhedens brand.
Branding
I mange år har ”made in Denmark” været et kvalitetsstempel, hvor mange forbrugere i Danmark har en anden opfattelse af ”made in China”. Virkeligheden er ikke så enkel, selvfølgelig finder man stadig legetøj fra Kina med indholdsstoffer, der er ulovlige i Europa. Men samtidig er det teknologiske niveau højt, og der produceres fx IPhones i Kina. Det er et produkt, mange opfatter som et produkt i høj kvalitet og et meget stærkt brand.
Der er stor fokus i verden på klima og bæredygtighed. Derfor kan det være en vigtig ressource i markedsføringen, at virksomheden opbygger en grøn profil for at være attraktiv for forbrugerne.
De små ting, kan understrege de store
Man kan som virksomhed starte med de små ting. Hvis der afholdes en fagmesse, hvor kunder, leverandører og partnere mødes. Så er det et oplagt sted at påvirke opfattelsen af virksomheden. Det kan være slik med logo, kuglepenne eller andet reklamemateriale.
Tingene skal hænge sammen. Hvis I arbejder med en grøn profil, så kan I pege på noget, af det I gør. Det kan være I har økologisk slik med logo, som en måde at understrege at I tænker på klimaet og har tilrettelagt produktionen på en bæredygtig måde. Det kan også bruges ved udsendelse af kampagnemateriale. Det påvirker modtageren, og måske husker de bedre produktet og virksomheden: ”ja, var det ikke dem med den økologiske karamel”?