Kickstart et hurtigt vægttab med disse to slankekure

Sommeren er så småt over os, og mange af os vil gerne stå skarpt til bikinisæsonen og tabe de overflødige kilo. Kosten har en stor betydning, hvis vi ønsker at tabe os, og det er ikke kun træning, der er alt. Faktisk betyder 70% af kosten, op i mod 30% af træning, vores livsstil og vægt, så det er vigtigt at skrue sin kost sammen på en sund og nærende måde. Skal det alligevel gå stærkt op til en periode som fx et bryllup, en ferie eller lignende, kan superkurer være nødvendigt for at kickstarte ens vægttab. Vi kigger på fordele og ulemper ved to forskellige kurer.

Pulverkuren

Ideel til svært overvægtige (BMI over 30-35)

Der findes forskellige pulverkure, der er en kaloriefattig måltidserstatning, og som er proppet med vitaminer og mineraler, hvilket også er med til at man kan leve på pulverbaseret kost i op til 12 uger uden nogen udvikling af sundhedsproblemer. Tjek altid varedeklarationen inden du køber et pulver, for der skal nemlig minimum være 50 gram protein og 3 gram vigtige fedtsyrer, for at det kan gå ind og dække dit daglige behov.

Fordele: Du vil opleve et hurtigt vægttab ved en pulverkur, hvilket svarer til 2-3 kilo om ugen. Du vil indtage ca. 800 kalorier om dagen, og dit vægttab kan øges ved, at du træner ved siden af og afhængigt om du er mand eller kvinde. Samtidig er kuren overskuelig og nem at tilrettelægge.

Ulemper: Dog er ulempen, at dine måltider hovedsageligt er smagløse, og det kan være ensformigt i længden. Du kan risikere at blive svimmel og samtidig misser du en del af det sociale fællesskab, som mad oftest kan dreje sig om.

Proteinkuren

Ideel til alle, der ønsker et moderat vægttab og en øget forbrænding

Med denne kur får du få kulhydrater og mange proteiner. Du vil opleve god mæthed, færre sukkerstoffer i din kost og på den måde et lavt blodsukkerudsving.

Fordele: Du er sikret en god mæthed og forbrænding ved denne kur. Takket være proteiners mæthedseffekt, begrænser du dig samtidig med at tage en ekstra position mad og dermed indtager du færre kalorier. Ved at begrænse dit kulhydratsindtagen, vil du samtidig undgå, at dit blodsukker kommer ud på et skråplan.

Ulemper: Du vil komme i underskud af vitaminer fra det grønne univers gennem denne kur, da det indeholder kulhydrater. Du vil samtidig også komme til at mangle kostfibre i din krop, som er med til at hjælpe fordøjelsen i gang og have en stabil sundhed i din mave og tarme.